(وقتی پاهایت یاری نکنند، بن بست همان جایی است که ایستاده ای. امام علی (ع پیاده روی

پیاده روی
در این وبلاگ مطالبی درباره پیاده روی است
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیاده روی و آدرس piaderavi05.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





تغذیه ناسالم و بی تحرکی از علل ابتلا به دیابت است.
تغییر محیط زندگی به طوری که امکان انتخاب شیوه زندگی و رفتارهای سالمتر به آسانی میسر باشد یکی از گامهای اساسی در مقابله با شیوع دیابت است.

نتیجه تحقیقات این پژوهشگران در نشریه آرشیو طب داخلی منتشر شده است.

در محیط هایی که بیشترین منابع در دسترس افراد بود شامل فرصت فعالیت بدنی و دسترسی به غذاهای سالم، احتمال ابتلا افراد به دیابت نوع دوم ظرف پنج سال، 38 درصد کمتر از سایر افراد است.
چندین تحقیق نشان داده است عدم دسترسی به غذاهای سالم در محیط زندگی در چاقی نقش دارد.
دکتر مایکل کاتز می گوید: هرچند واداشتن افراد به ایجاد تغییر در زندگی دشوار است اما می توان با ایجاد اصلاحاتی در محیط زندگی، میزان ابتلا به دیابت را کاهش داد.
او می گوید: اگر بخوهیم میزان بروز دیابت نوع دوم را کاهش دهیم، باید محیط زندگی را به نحوی تغییر دهیم که ورزش کردن و مصرف غذاهای سالم آسان شود.
عضو تحریریه علمی ایران سلامت
اطلاعیه مدیریت سایت- دعوت به همکاری : سایت ایران سلامت , جهت تکمیل و توسعه بخش ها و فعالیت های مختلف ,از افراد علاقه مند دعوت به همکاری می نماید.

بهترین ورزش برای دیابتی‌ها

آنچه باید دیابتی‌ها درباره پیاده‌روی بدانند

همه افراد مبتلا به دیابت می‌دانند نخستین مطلبی که پزشکان به آنان توصیه می‌کنند، ورزش کردن است اما برخی پزشکان شاید به دلیل کمبود وقت، فرصت نمی‌کنند درباره نوع ورزش با بیمارانشان به گفتگو بپردازند. در این نوشته قصد دارم در همین خصوص با شما صحبت کنم...
همان‌طور که می‌دانیم فعالیت بدنی برای همه افراد مفید است اما شما که یک فرد دیابتی هستید با فعالیت بدنی و ورزش می‌توانید قندخون خود را بهتر کنترل کنید زیرا زمانی که ورزش می‌کنید قندخونتان سریع‌تر به مصرف می‌رسد. همچنین می‌توانید وزن مناسب‌تری داشته باشید و باایجاد نشاط درونی جلوی تنش‌های عصبی خود را بگیرید. در این حالت حتما قلب‌تان هم بهتر فعالیت خواهد کرد. بدن ما برای کار انداختن ماهیچه‌ها نیاز به انرژی دارد که این انرژی از راه مصرف قند و سپس چربی به دست می‌‌آید. قند از جمله موادی است که در سلو‌ل‌های ماهیچه‌ای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرد سالم تولید و ترشح انسولین در لوزالمعده هنگام ورزش و فعالیت بدن به طور خودکار کم می‌شود. در واقع میزان انسولین خون کاهش می‌یابد بنابراین یک فرد سالم هنگام فعالیت بدن دچار کاهش قندخون می‌شود و در حقیقت این یک دفاع طبیعی در برابر پایین افتادن قند خون است. در کسانی که انسولین تزریق می‌کنند، این دفاع طبیعی وجود ندارد. ممکن است این فرد پس از فعالیت شدید بدن دچار افت قند خون شود بنابراین اگر یک فرد دیابتی که انسولین تزریق می‌کند، بیش از حد لازم به فعالیت بدنی بپردازد، عضلات بدن‌اش مقدار قابل ملاحظه‌ای قند را می‌سوزانند و فرد دچار افت قندخون می‌شود. علامت‌های مهم پایین افتادن قندخون عبارتند از: لرز، عرق کردن، سستی زانوها، تپش قلب، رنگ پریدگی و اختلال در بینایی.
● با پیاده‌روی شروع کنید
پیاده‌روی یک تمرین ورزشی خوب برای شروع فعالیت جسمانی است، به شرط اینکه بدن در وضعیت راحت باشد و قدم زدن همراه با راحت بودن کل بدن باشد اما باید به خاطر داشته باشید که هنگام ورزش جوراب کتانی و کفش مناسب بپوشید. پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی است که به علت سهولت انجام آن در بین افراد دیابتی معمول است اما پیش از آغاز پیاده‌روی به سوالات زیر پاسخ دهید:
▪ آیا تا به حال پزشک به شما گفته است که مشکل قلبی دارید؟
▪ زمانی که ورزش می‌کنید، آیا احساس درد در سمت چپ بدن (گردن، شانه‌ها یا بازو) داشته‌اید؟
▪ آیا تاکنون دچار حالت بیهوشی شده‌اید؟
▪ آیا پس از یک فعالیت معمولی دچار تنگی نفس شده‌اید؟
▪ آیا تا به حال پزشک به شما گفته است که دچار فشارخون بالا هستید؟
▪ آیا تا به حال پزشک به شما گفته است که دچار مشکلات مفاصل یا استخوان‌ها (آرتریت و...) هستید که با انجام ورزش جسمی بدتر می‌شود؟
▪ آیا بیش از ۵۰ سال دارید و تاکنون زیاد فعالیت بدنی نکرده‌اید؟
اگر به برخی از سوالات پاسخ مثبت دادید، لطفا قبل از شروع پیاده‌روی یا هر نوع ورزش دیگر با پزشک خود مشورت کنید.
● چگونه باید پیاده‌روی کرد؟
برای پیاده‌روی باید یک برنامه منظم طراحی کنید و جهت برنامه‌ریزی به نکات زیر توجه کنید:
▪ در محلی مناسب و با نور کافی پیاده‌روی کنید و مواظب اطراف خود باشید.
▪ با یک دوست یا یک گروه از افراد پیاده‌روی کنید.
▪ هنگام پیاده‌روی کفش مناسب بپوشید.
▪ لباس مناسب با فصل بپوشید.
▪ پیش از آغاز پیاده‌روی از ورزش‌های کششی استفاده نمایند و خود را گرم کنید.
▪ برنامه پیاده‌روی خود را به سه قسمت تقسیم کنید. ۵ دقیقه آهسته قدم بزنید. به تدریج در طول ۵ دقیقه بعدی سرعت خود را افزایش دهید و در پایان بدن خود را به تدریج سرد کنید یعنی در طول ۵ دقیقه سوم سرعت خود را کم نمایید.
▪ سعی کنید حداقل سه بار در هفته به پیاده‌روی بپردازید و هر هفته دو تا سه دقیقه به زمان سریع دویدن خود اضافه نمایید.
▪ برای اجتناب از آسیب‌ عضلات و مفاصل، ورزش را به تدریج افزایش دهید.
▪ هر چه بیشتر پیاده‌روی کنید، احساس بهتری خواهید داشت.
● چه‌طور باید خود را گرم کرد؟
ابتدا یک بازو را بالای سر ببرید و به یک طرف خم شوید. زانوها را محکم نگه دارید. در این وضعیت ده ثانیه بمانید و مجددا در طرف دیگر این حرکت را تکرار کنید. دست‌ها را روی دیوار بگذارید و پاها را تقریبا یک متر از دیوار فاصله دهید. یک زانو را خم کنید و زانوی دیگر را صاف نگه دارید. در این حالت ده ثانیه بمانید و سپس حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.
به دیوار تکیه دهید، به گونه‌ای که سر مفصل ران و پاها در یک خط قرار گیرند. یک پا را به سمت قفسه سینه بیاورید و ده ثانیه نگه دارید. این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید. پاها را با دست مخالف به طرف باسن ببرید. زانو را مستقیم نگه دارید و ده ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.
● نکته آخر
اگر کمتر از ۳ بار در هفته پیاده‌روی می‌کنید، باید مدت زمان سریع راه رفتن خودتان را به تدریج افزایش دهید.

ديابتي‌ها حداقل روزي نيم ساعت پياده‌روي كنند

فعاليت و تحرك ناشي از نرمش‌هاي ساده و پياده‌روي روزانه به مدت حداقل نيم ساعت در بيماران ديابتي باعث تنظيم ميزان قند خون آنها مي‌شود.

نوشين نجفي زادگان كارشناس آموزشي بيماران ديابتي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان » ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، در خصوص لزوم پياده روي بيماران مبتلا به ديابت گفت: فعاليت بدني در بيماران ديابتي منجر به كاهش چربي خون به خصوص كلسترول و تري گليسيرين خون مي‌شود.

وي تحرك بدني را همچنين عامل افزايش سوخت و ساز عضلات و سلول‌هاي بدن و تاثيرگذار بر تنظيم ميزان قند خون و جذب كافي آن در بدن دانست و افزود: در خصوص ورزش‌هاي سنگين توصيه مي‌شود كه اين عمل همراه با كنترل قند خون و مشورت پزشك انجام گيرد تا منجر به افت قند خون و ضعف بيمار نگردد.

نجفي زادگان به همراه داشتن يك ماده قندي به هنگام نرمش و پياده‌روي بيمار به خصوص بيماراني كه انسولين تزريق مي كنند را به منظور جلوگيري از افت قندخون ضروري ذكر كرد.

پیشگیری از دیابت با کنترل وزن

برای اینکه به ديابت مبتلا نشوید سعي كنند قبل از رسيدن به ميانسالي وزن اضافي خود را كم كنید.
محققان استراليايي مي‌گويند، افرادي كه وزن اضافي دارند و نمي‌خواهند به ديابت مبتلا شوند بايد سعي كنند قبل از رسيدن به ميانسالي وزن اضافي خود را كم كنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رويترز هلث ، دكتر “گيتا دي. ميشرا” از “دانشگاه كويينزلند” و همكارانش دريافتند، شاخص جرم بدن (‪ (bmi‬يك زن در اواخر دهه چهل زندگي، قويترين پيش‌نشانگر خطر ابتلاي وي به ديابت در هشت سال بعدي زندگي است.

از طرف ديگر هيچ رابطه‌اي ميان تغيير وزن در سال‌هاي بعدي و احتمال ابتلا به ديابت وجود نداشت.

ميشرا و گروه وي در مجله “مراقبت از ديابت” نوشتند، مي‌دانيم كه وزن اضافي خطر ابتلا به ديابت نوع دو را افزايش مي‌دهد اما تاثير افزايش يا كاهش وزن در مدت زمان كوتاهتر، چندان مشخص نيست.

براي بررسي اين موضوع محققان هفت هزار و ‪ ۲۳۹‬زن را مدت هشت سال مورد مطالعه قرار دادند.

افراد شركت‌كننده در زمان آغاز اين مطالعه ‪ ۴۵‬تا ‪ ۵۰‬ساله بودند. اين افراد در زمان آغاز اين مطالعه در سال ‪ ۱۹۹۶‬و در سال ‪ ۲۰۰۱ ،۱۹۹۸‬و سال ‪ ۲۰۰۴‬نظرسنجي‌هايي را در زمينه بهداشت خود پر كردند.

محققان دريافتند، زنانيكه در سال ‪ ۱۹۹۶‬شاخص جرم بدني آنها ‪ ۲۵‬و يا بيشتر بود كه نشانه چاقي است، بيشترين احتمال وجود داشت كه تا سال ‪۲۰۰۴‬ به ديابت مبتلا شوند.

همچنين احتمال ابتلا به ديابت زنان بسيار چاق كه شاخص جرم بدن آنها ‪۳۵‬ يا بيشتر بود، ‪ ۱۲‬برابر اين احتمال در مورد همسالان آنان با وزن عادي بود.

افزايش يا كاهش وزن در طول مدت مطالعه تاثيري روي ميزان احتمال ابتلاي يك زن به ديابت نداشت اما فعاليت فيزيكي خطر ابتلا به ديابت را در فعالترين زنان كاهش داد.

محققان نتيجه مي‌گيرند، از آنجا كه خطر ابتلاي زنان به ديابت نوع دو با شاخص جرم بدن آنها در ‪ ۴۵‬تا ‪ ۵۰‬سالگي ارتباط نزديكتري دارد تا با تغيير وزن در مدت كوتاه، برنامه‌هاي بهداشت عمومي بايد به گونه‌اي باشد كه قبل از ميان‌سالي و در اوايل اين دوره از افزايش وزن زنان جلوگيري شود.

آنها متذكر شدند، براي پيشگيري از اضافه وزن و يا چاقي تنها كافي است كه تغييرات اندكي در فعاليت فيزيكي و مصرف كالري ايجاد كرد.
ترغيب جوانان براي ايجاد چنين تغييراتي بسيار حائز اهميت است.

هر كليو اضافه وزن 5 درصد خطر بروز ديابت را افزايش مي‌دهد

دكتر اميركامران نيكوسخن عضو فدراسيون بين‌المللي ديابت با بيان اين كه 85 درصد افراد مبتلا به ديابت به اضافه وزن دچارند، گفت: هر كيلو اضافه وزن 5 درصد خطر بروز ديابت را افزايش مي‌دهد. به گزارش ایسنا، وی با اعلام اين مطلب اظهار كرد: 5 درصد كاهش وزن 40 تا 60 درصد جلوي بروز ديابت نوع 2 را مي‌گيرد. وي ادامه داد: در پيشگيري ثانويه قند خون بايد به دقت كنترل شود تا مانع از بروز عوارض ناشي از ديابت گردد. همچنين تاكيد فدراسيون بين‌المللي ديابت بر پيشگيري است به عبارتي افرادي كه به بيماري ديابت و عوارض آن مبتلا هستند به موقع تشخيص و درمان شوند. وي با اشاره به وجود امكان تشخيصي - درماني براي تشخيص و درمان به موقع بيماران مبتلا به ديابت گفت: پاي فرد مبتلا به ديابت بايد حداقل سالانه از نظر نبض و حس معاينه شود كه متاسفانه بيماران مبتلا به ديابت از اين موضوع بي خبرند. دكتر نيكوسخن با اشاره به ضرورت مراجعات مكرر و منظم بيماران مبتلا به ديابت براي معاينات گفت: با انجام آزمايشات ميكروآلبوميني مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آيا كليه‌ها در آينده دچار عوارض مي‌شوند يا خير؟ دكتر نيكوسخن در ادامه يادآور شد: هزينه درمان يك بيمار مبتلا به ديابت نوع 2 كه به عوارض دچار شده 24 برابر يك فرد بدون عارضه است اين در حاليست كه اين رقم در بيمار ديابت نوع 1 حدود 12 برابر است كه هيچ يك از اين هزينه‌ها را بيمه پرداخت نمي‌كند.

با چاقي مبارزه کنيد تا از ديابت پيشگيري کنيد

در سالهاي اخير در روز جهاني ديابت بر عوارض آن مانند بيماريهاي قلبي ، کليوي و چشمي توجه شده است . امسال بر روي يکي از عوامل عمده ايجاد ديابت تيپ ۲ يعني چاقي تأکيد شده است . شعار مبارزه امسال اين است . با چاقي مبارزه کنيد تا از ديابت پيشگيري کنيد .

چاقي و ديابت تيپ ۲ در حال حاضر تهديد کننده سلامتي و رفاه اقتصادي تقريباً تمام کشورهاي دنيا مي باشند . بر طبق نظر محققين ۷/۱ ميليون نفر جمعيت جهان در حال حاضر در معرض ابتلا به بيماريهاي مرتبط با وزن مثل ديابت و بيماري قلبي هستند . افزايش وزن و چاقي بطور فزاينده اي بر روي کودکان و نوجوانان تأثير گذشته و باعث بروز هر چه بيشتر ديابت تيپ ۲ در کودکان و نوجوانان مي شود ، در حاليکه قبلاً اين بيماري عمدتاً در بالغين و سالمندان ديده مي شده است .

وزن بالا و چاقي از علل قابل اصلاح بروز ديابت تيپ ۲ مي باشد . بنابراين تغييرات در روش زندگي مثل خوردن غذاي سالم و از لحاظ جسمي فعال بودن در به تأخير انداختن و در بسياري از موارد جلوگيري از شروع ديابت تيپ ۲ و کاهش خطرات برو زعوارض در مبتلايان مؤثر مي باشد . تخمين زده مي شود که اگر از افزايش وزن جلوگيري شود حداقل نيمي از موارد ديابت تيپ ۲ قابل پيشگيري است .

اگر چه فعاليت هاي انفرادي براي توقف شيوع بيماري کافي نيست بلکه يک کوشش جمعي توسط گروه پزشکي ،‌سياستمداران و بخش خصوصي لازم است تا سطح کلي خطر در جمعيت دنيا کاهش يابد . تصميم گيرندگان در جامعه بايد به عواقب اجتماعي و اقتصادي افزايش چاقي و ديابت بر روي فرد و جامعه توجه داشته باشند .

روز جهاني ديابت يک موقعيت ايده آل براي اطلاع رساني به جامعه ، گروه پزشکي ، سياستمداران و وسائل ارتباط جمعي در مورد ارتباط قوي بين چاقي و افزايش وزن با ديابت است .

حقايقي در مورد ديابت :

1- بر طبق آمار فدراسيون جهاني ديابت ( idf ) ، يکصد و نود و چهار ميليون نفر در سراسر دنيا مبتلا به ديابت هستند . اين آمار تا سال ۲۰۲۵ به ۳۳۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت که علت آن عمدتاً افزايش جمعيت ، بالا رفتن سن ، شهرنشيني و زندگي کم تحرک مي باشد .

2- حداقل ۵۰ درصد و در بعضي از کشورها تا ۸۰ درصد مبتلايان به ديابت نسبت به بيماري خود آگاهي ندارند .

3- ديابت چهارمين علت مرگ در اکثريت کشورهاي پيشرفته مي باشد . گزارش هاي اخير سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد که ۲/۳ ميليون مورد مرگ يعني ۶ مورد مرگ در هر دقيقه سالانه در دنيا به ديابت مربوط مي شود .

4- تا سال ۲۰۲۵ تعداد مبتلايان به ديابت در افريقا ، خاورميانه ، مديترانه شرقي و آسياي جنوب شرقي بيش از دو برابر خواهد شد .

5- افراد مبتلا به ديابت سه بار بيشتر از افراد غيرديابتي در بيمارستان بستري مي شوند .

6- در حال حاضر ۵ تا ۱۰ درصد بودجه مراقبت هاي بهداشتي دنيا صرف ديابت مي شود . در صورتيکه پيش بيني هاي انجام شده به واقعيت بپيوندد . اين عدد در بعضي از کشورها تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰ درصد خواهد رسيد .

7- در کشورهاي پيشرفته ديابت علت اصلي مرگ ناشي از بيماري قلبي و علت اصلي کوري و نارسائي کليوي مي باشد .

8- مبتلايان به ديابت در مقايسه با جمعيت عمومي داراي افزايش ريسک ۱۵ تا ۴۰ برابر بيشتر براي قطع اندام تحتاني مي باشند .

حقايقي در مورد چاقي و افزايش وزن

1- شيوع چاقي هم در کشورهاي در حال توسعه و هم در کشورهاي پيشرفته به شکل نگران کننده اي در حال افزايش مي باشد .

2- بيش از يک ميليارد نفر در دنيا دچار وزن بالا و حداقل ۳۰۰ ميليون نفر از آنها از لحاظ باليني چاق محسوب مي شوند ( bmi از ۳۰ به بالا )

3- چاقي اصلي ترين علت قابل اصلاح ديابت تيپ ۲ مي باشد .

4- حدود ۷/۱ ميلياردنفر از جمعيت دنيا در حال حاضر در معرض بيماريهاي مرتبط با وزن مثل ديابت تيپ ۲ مي باشند .

5- اضافه وزن در حال حاضر شايعترين مشکل طبي کودکان مي باشد .

6- چاقي مي تواند طول عمر مبتلايان به ديابت تيپ ۲ را هشت سال کاهش دهد .

7- ۸۰ درصد مبتلايان به ديابت تيپ ۲ چاق هستند .

8- هر کيلوگرم افزايش وزن ريسک ابتلا به ديابت را ۵ درصد افزايش مي دهد .

9- کسانيکه در نوجواني دچار افزايش وزن هستند به احتمال ۷۰ درصد در سنين بالاتر نيز اين مشکل را خواهند داشت و در صورتيکه يکي از والدين يا هر دوي آنها چاق باشند اين عدد به ۸۰ درصد افزايش مي يابد .

10- تخمين زده مي شود در صورتي که وزن بالغين کنترل شود حداقل نيمي از موارد ديابت تيپ ۲ پيشگيري خواهد شد .

11- تغيير شيوه زندگي ، شامل رژيم غذايي و فعاليت فيزيکي متوسط به ميزان ۶۰ درصد احتمال ايجاد ديابت تيپ ۲ را کاهش مي دهد .

حقايقي در مورد تغذيه و رژيم

1- يک سوم بيماريها در کره زمين نتيجه عوامل تغذيه اي مي باشد .

2- کسانيکه در طفوليت سوء تغذيه دارند و سپس در بزرگسالي چاق مي شوند در معرض ريسک بالاتري براي بروز بيماريهائي مثل فشارخون بالا ،‌بيماريهاي قلبي و ديابت در سنين پائين تر هستند .

3- يک خانواده معمولي در حال حاضر حدود ۱۵ دقيقه براي آماده کردن غذا وقت صرف مي کند . در حاليکه اين رقم چند سال قبل ۲ ساعت بود .

4- احتمال چاقي اطفال با هر ليوان اضافه نوشيدني شيرين که روزانه مصرف شود افزايش مي يابد .

5- مبتلايان به ديابت بايد به نسبت ساير افراد فيبر بيشتري مصرف کنند .

6- فيبر به جلوگيري از اختلالات معده و کاهش کلسترول کمک مي کند .

7- رژيم هاي کم کالري به تشکيل عادات سالم غذايي کمک کرده و باعث کنترل وزن مي شوند .

8- خوردن در هنگام انجام ساير امور اغلب منجر به زياده روي در مصرف غذا و در نتيجه چاقي مي شود .

9- کاهش سوء تغذيه در زنان باردار مي تواند باعث پيشگيري از چاقي کودکان در سنين بالاتر شود .

10- رژيم به تنهائي براي کنترل وزن کافي نبوده و بايد همراه با ورزش باشد .



حقايقي در مورد ورزش و فعاليت بدني

1- تخمين زده مي شود که عدم تحرک جسماني باعث ۹/۱ ميليون مرگ در سرتاسر دنيا در سال ۲۰۰۲ مي باشد .

2- در حال حاضر تخمين زده مي شود ۶۰ درصد جمعيت دنيا فعاليت فيزيکي کافي نداشته باشند . اين حالت بيش از همه در بالغين کشورهاي پيشرفته رخ مي دهد .

3- حدود ۱۰ درصد بالغين در زمان استراحت و تفريخ خود فعاليت فيزيکي ندارند .

4- بيش از ۶۰ درصد بالغين به سطح توصيه شده ۳۰ دقيقه فعاليت فيزيکي متوسط در روز نمي رسند .

5- تخمين زده مي شود عدم تحرک جسمي باعث ۱۰ تا ۱۶ درصد موارد ديابت باشد .

6- مبتلايان به ديابت که روزانه دو ساعت پياده روي مي کنند کمتر در معرض مرگ و مير بعلت بيماريهاي قلبي - عروقي هستند .

7- افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله با تناسب جسماني کم ۶ برابر بيش از افرادي که بسيار متناسب هستند دچار ديابت مي شوند .

8- در بعضي از کشورهاي صنعتي اطفال به نسبت ۳۰ سال قبل حدود ۷۰ درصد کمتر فعاليت بدني دارند .

9- هر دو ساعت تماشاي تلويزيون در روز خطر چاقي و ديابت را افزايش مي دهد .

10- فعاليت متوسط حدود ۳۰ دقيقه در روز حساسيت به انسولين را بهتر مي کند .

ديابت در ميان كودكان چاق در حال افزايش است

يك متخصص غدد كودكان هشدار داد: ديابت تيپ 2 كه در سالهاي گذشته تنها در ميان افراد چاق بالاي 40 سال مشاهده مي‌شد اما اخيرا در ميان كودكان چاق روبه گسترش است.

دكتر حشمت‌ مؤيري در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهارداشت: بنا به دلايلي از قبيل پرخوري و كم‌تحركي در ميان كودكان اخيرا شاهد افزايش روند چاقي در ميان كودكان هستيم كه چاقي‌هاي ناشي از بيماريهايي از قبيل كم كاري تيروئيد بسيار كم گزارش مي‌شود.

وي ماندن در خانه و كنار ماندن از فعاليتهاي روزانه، استفاده از كامپيوتر و صنعتي شدن زندگي را موجب چاقي كودكان دانست و خاطرنشان كرد: استفاده از غذاهاي كنسرو شده و تبليغ اين مواد موجب گرايش كودكان به سمت اين غذاها و در نتيجه چاقي آنها ‌شده است.

دكتر مؤيري چاقي دوران كودكي را زمينه‌ساز چاقي در دوران بزرگسالي دانست و اذعان كرد: زماني كه كودكي كه چاق مي‌شود سلول‌هاي چربي‌اش افزايش پيدا مي‌كند لذا كم كردن اين تعداد سلول در دوران بزرگسالي بسيار مشكل خواهد بود.

به گفته اين متخصص، چاقي زمينه‌ساز بروز بيماري‌هايي از قبيل ديابت، چربي خون، بيماريهاي قلبي ـ عروقي، فشارخون بالا، اختلالات ارتوپدي، كنده شدن سراستخوان ران و افسردگي است.

وي درمان دارويي را براي كودكان به علت قرارگرفتن در سن رشد مناسب ندانست و توصيه كرد: خانواده‌ها از مصرف غذاهاي سرخ شده، شيريني‌جات، غذاهاي كنسرو شده، تنقلات شور، سوسيس و كالباس پرهيز كنند.

دكتر مؤيري همچنين تاكيد كرد: استفاده از نان سنگك برشته، حبوبات، مرغ، ماهي، سويا و قارچ در سبد غذايي اين كودكان و خانواده‌هايشان توصيه مي‌شود.

وي در پايان توصيه كرد: با افزايش تحرك، استفاده از كلاسهاي ورزشي و پياده‌روي‌هاي ساده و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواري مي‌توان از بروز چاقي در ميان كودكان جلوگيري كرد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, ] [ 14:5 ] [ محمد واحدیان ]
درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، در این وبلاگ مطالبی جالب درباره ی نحوه ی پیاده روی درست ارائه می شود امیدوارم لحظات خوبی را در وبلاگ من سپری کنید.
آرشيو مطالب
امکانات وب
            


     

فال حافظ

     

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

 

تعبیر خواب آنلاین

 
استخاره آنلاین با قرآن کریم


        

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 3727
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


Pichak go Up
//تلویزیون آنلاین //پرواز پروانه

کدهای جاوا اسکریپت

ابزار های مفید وبلاگ نویسان فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز